Αρχική - Εμείς - Αρθρογραφία - Μια "νόμιμη" ευκαιρία - Part II

Μια "νόμιμη" ευκαιρία - Part II

Share

Όταν τον Φεβρουάριο που μας πέρασε δημοσιεύσαμε την άποψή και την έρευνά μας για τις εταιρίες με πυραμιδοειδές σχήμα, αλλιώς επονομαζόμενες και ως εταιρίες MLM (Multi Level Marketing) η εξάπλωση στην Τήνο άρχισε να κοπάζει. Από ότι φαίνεται όμως αυτές τις μέρες γίνεται μια προσπάθεια να ξεκινήσει ξανά. Ας επανέλθουμε λοιπόν, αυτή τη φορά με λίγα περισσότερα στοιχεία.

 

 

Νομικό πλαίσιο

 

Καταρχήν να ξεκαθαρίσουμε για ποιο πράγμα μιλάμε. Οι εταιρίες “πυραμίδες” ορίζονται ξεκάθαρα από τον ελληνικό νόμο στο άρθρο 9στ του ν. 2251/1994 “Προστασία των καταναλωτών” μετά την ενσωμάτωση και της οδηγίας 2005/29 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου (EE L 149). Στην σελίδα 3237 της εφημερίδας της κυβερνήσεως και στην παράγραφο κγ' αναφέρεται χαρακτηριστικά ως περίπτωση παραπλανητικής εμπορικής πρακτικής η δημιουργία, λειτουργία ή προώθηση ενός πυραμιδωτού συστήματος πωλήσεων, όπου ο καταναλωτής θεωρεί ότι έχει την ευκαιρία για μεγαλύτερο όφελος με την εισαγωγή άλλων καταναλωτών στο σύστημα, παρά με την πώληση ή την κατανάλωση των προϊόντων.

 

Αν λοιπόν κάποιος γραφτεί και ξεκινήσει να προωθεί μια εταιρία η οποία προσφέρει μεγαλύτερο χρηματικό όφελος σε όσους γράφουν νέα μέλη παρά σε όσους απλά αγοράζουν το προϊόν (πχ. φθηνότερα μηχανήματα γραφείου, ταξιδιωτικές προσφορές κλπ.), τότε αν δεν παρανομεί, βρίσκεται στα όρια της νομιμότητας. Προσοχή, αρκεί ο πελάτης – καταναλωτής να αντιλαμβάνεται την εταιρία ως τέτοια ώστε να εμπίπτει στην ανωτέρω διάταξη.

 

Προσέγγιση μελών - πελατών

 

Οι εταιρίες αυτού του τύπου συνήθως προσεγγίζουν τα καινούρια μέλη τους ως εξής. Ένα πρόσφατα εγγεγραμμένο ή έτοιμο να γραφτεί άτομο προτείνει σε έναν φίλο του να παρευρεθεί σε μία συνάντηση χωρίς να γνωρίζει ακριβώς περί τίνος πρόκειται χρησιμοποιώντας συνήθως φράσεις όπως “έχεις μια ώρα από τον χρόνο σου να σου δείξω κάτι καινούριο;” ή “έμαθα για μια φοβερή ευκαιρία, έχεις λίγο χρόνο να σου δείξω;”.

 

Έτσι το καινούριο υποψήφιο μέλος βρίσκεται σε ένα προγραμματισμένο για αυτόν ραντεβού όπου πάντοτε λαμβάνουν μέρος και άλλα δύο άτομα, συνήθως ένα ζευγάρι ή δύο κοπέλες τα οποία σαν “περισσότερο ενημερωμένα” αναλαμβάνουν να κάνουν την παρουσίαση της “ευκαιρίας” σε έναν υπολογιστή. Αυτές οι “παρουσιάσεις” όπως λέγονται, λαμβάνουν χώρα συνήθως σε μέρη χωρίς πολύ κόσμο και γενικά όλη η διαδικασία χαρακτηρίζεται από μια όχι και τόσο αθώα μυστικοπάθεια.

 

Κατά την διάρκεια της παρουσίασης το νέο μέλος αρχικά ενημερώνεται για το “προϊόν” που δίνει η εταιρία, πχ. ταξίδια σε πολύ χαμηλή τιμή, με χρήση όμορφων εικόνων από εξωτικά μέρη, από πολυτελή αυτοκίνητα ή ξενοδοχεία κλπ. Οι ερωτήσεις ξεκινούν να πέφτουν βροχή, “θα σου άρεσε να είσαι εσύ εκεί;”, “θα ήθελες αυτό να είναι δικό σου;”, “θα ήθελες να ήσουν στην θέση εκείνου;”. Ο υποψήφιος πελάτης αρχικά εντυπωσιάζεται και στην συνέχεια γίνεται μια παρουσίαση του τρόπου με τον οποίον δουλεύει η εταιρία, αποκρύπτοντας όμως επιμελώς την αποκάλυψη στοιχείων που θα έβαζαν σε υποψίες. Χρησιμοποιείται για παράδειγμα η λέξη “αλυσίδα” αντί της λέξης “πυραμίδα”.

 

Πως δουλεύει το πυραμιδωτό σχήμα

 

Με λίγα λόγια, με μία εγγραφή και μία μηνιαία συνδρομή το νέο μέλος αποκτά μία πιστωτική κάρτα την οποία μπορεί να χρησιμοποιήσει για να σηκώσει χρήματα αλλά όχι για να καταθέσει. Αυτή η πιστωτική κάρτα μέλους του προσφέρει πολύ μειωμένες τιμές σε κάποια προϊόντα και του δίνει την δυνατότητα να γράφει καινούρια μέλη στην εταιρία.

 

Αν καταφέρει να γράψει τέσσερα μέλη τότε σταματάει να πληρώνει την συνδρομή, αν καταφέρει να γράψει έξι μέλη παίρνει το πρώτο του “εισόδημα”, στην ουσία ένα μέρος των αρχικών χρημάτων πίσω, και από κει και πέρα για κάθε καινούριο μέλος που θα γράφει το ίδιο ή κάποιο άλλο μέλος “από κάτω του” θα κερδίζει ένα μικρό ποσό. Τέλος αν τα μέλη που βρίσκονται “από κάτω” του φτάσουν τα εξήντα, αρχίζει να μπαίνει στην κάρτα του ένα μηνιαίο εισόδημα από την εταιρία.

 

Τι έγινε στην Κύπρο

 

Οι εταιρίες αυτού του τύπου, λέγεται ότι έφτασαν στην Ελλάδα μέσω της Κύπρου. Επίσης πολλά από τα άτομα που παρουσιάζονται ως παραδείγματα επιτυχημένων αντιπροσώπων των εταιριών αυτών είναι από την Κύπρο. Η ίδια όμως η κυπριακή αστυνομία έχει δημοσιεύσει μια ανακοίνωση στις 24 Μαρτίου του 2010 στην οποία φωτογραφίζει αυτές τις εταιρίες και προειδοποιεί σχετικά τους πολίτες. Η ανακοίνωση αυτή είναι ακόμη αναρτημένη και δεν έχει αποσυρθεί.

 

Ποιοι κερδίζουν πραγματικά

 

Τα στοιχεία δείχνουν ότι το ποσοστό των ανθρώπων που όντως επωφελούνται πραγματικά από τέτοιες εταιρίες ανέρχεται στο 4,419% όλων των μελών τους. Από αυτούς οι 3 στους 4 έχουν ένα εισόδημα περίπου 300€ το μήνα δηλαδή τα μεγάλα κέρδη που υπόσχονται οι εταιρίες αυτές, αφορούν μόνο το 0,733% των μελών, περίπου 7 άτομα στα 1000!

 

Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι αν κάποιος θέλει να φτάσει σε τέτοια κέρδη θα πρέπει να έχει “από κάτω” του περίπου 144 ενεργά μέλη από τα οποία 5 θα κερδίζουν λιγότερα (περίπου 300€ το μήνα), 22 θα κερδίζουν πολύ λιγότερα (περίπου 30€-40€ το μήνα) ενώ τα υπόλοιπα 117 δεν θα βγάζουν τίποτα, συνεχίζοντας φυσικά να πληρώνουν συνδρομή!

 

Αντίστοιχα αν κάποιος αποφασίσει να φτάσει μόνο μέχρι τα 300€ μηνιαίο εισόδημα θα πρέπει έχει από κάτω του περίπου 27 ενεργά μέλη από τα οποία 4 θα κερδίζουν περίπου 30€-40€ το μήνα ενώ τα υπόλοιπα 23 θα συνεχίζουν να πληρώνουν την συνδρομή τους κανονικά.

 

Γενικά, το 80% περίπου των μελών τέτοιου είδους εταιριών δεν κερδίζει ποτέ τίποτα, ενώ συνεχίζει να πληρώνει την συνδρομή του. Το γεγονός αυτό βέβαια παρουσιάζεται από τους marketίστες των εταιριών κατά τέτοιο τρόπο ώστε να δίνει στα μέλη ένα επιπλέον κίνητρο για να βρουν νέους πελάτες. Η επιτυχία σου ή η αποτυχία σου εξαρτάται αποκλειστικά από τις δικές σου δυνατότητες, την δική σου αφοσίωση και την προσωπική σου προσπάθεια, σου λένε. Με λίγα λόγια, αν δεν τα καταφέρεις ευθύνεσαι εσύ και η ανικανότητά σου, όχι η εταιρία!

 

Πόσο μπορεί να επεκταθεί μια τέτοια “πυραμίδα”

 

Είναι παραπάνω από προφανές ότι το κόλπο δεν μπορεί να συνεχίζεται επ' άπειρον. Για τον λόγο αυτό οι “εκπρόσωποι” μετακινούνται συνεχώς από πόλη σε πόλη και τελικά από χώρα σε χώρα.

 

Ο λόγος είναι πολύ απλός, όσους ανθρώπους και να καταφέρει κάποιο μέλος να έχει “από κάτω”, πάντοτε οι περισσότεροι από αυτούς θα είναι στο τελευταίο επίπεδο, δηλαδή μόνο θα πληρώνουν. Αυτοί οι άνθρωποι είναι πολύ πιθανό να “τα παρατήσουν”, δηλαδή να καταλάβουν ότι δεν πρόκειται να κερδίσουν τίποτα και να ξεγραφτούν. Αυτό όμως θα έχει σαν αποτέλεσμα να έρθουν στην ίδια κατάσταση και οι άνθρωποι του επόμενου επιπέδου, μιας και δεν θα έχουν κανέναν πια από κάτω τους. Τελικά αυτή η αλυσιδωτή αντίδραση θα φτάσει πάλι στο μέλος που ξεκίνησε την διαδικασία, κι έτσι θα πρέπει είτε να ξεγραφτεί για να μην πληρώνει, είτε να ψάξει αλλού για πελάτες.

 

Φανταστείτε πόσο γρήγορα μπορεί να συμβεί αυτό σε έναν μικρό τόπο με λίγους κατοίκους όπως είναι η Τήνος. Ο πληθυσμός της Τήνου είναι περίπου 8.500 άτομα, αν από αυτούς αφαιρέσουμε τους ηλικιωμένους, τους υποψιασμένους και τα παιδιά, τα υποψήφια μέλη μπορεί να είναι περίπου 3.000. Αυτό σημαίνει ότι η πυραμίδα θα φτάσει στο τέλος της σίγουρα μετά από μόνο 5 επίπεδα αν θεωρήσουμε ότι ο κάθε ένας εγγράφει από 4 άτομα! Αν υποθέσουμε ότι το κάθε μέλος γράφει άλλα 6 τότε η ιστορία τελειώνει σε 4 μόνο επίπεδα.

 

Πως μπορώ να ξεγραφτώ

 

Οι πληροφορίες λένε ότι για να μπορέσεις να πάρεις τα χρήματα της εγγραφής πίσω πρέπει να στείλεις αίτηση με e-mail στην εκάστοτε εταιρία μέσα σε λίγες (από 3 έως 15) μέρες. Σε διαφορετική περίπτωση αυτά τα λεφτά τα χάνεις.

 

Από κει και πέρα τα χρήματα της μηνιαίας συνδρομής μπορείς να σταματήσεις να τα πληρώνεις όποτε θέλεις χάνοντας τα “δικαιώματα” που έχεις όντας μέλος της εταιρίας μετά από ένα διάστημα κάποιων μηνών. Αν περάσει αυτό το διάστημα και εξακολουθήσεις να μην πληρώνεις τότε διαγράφεσαι από μέλος και δημιουργείς άσχημα προβλήματα σε αυτόν που σε έγραψε!

 

Συνοψίζοντας

 

Να είστε πολύ προσεκτικοί αν βρεθείτε σε “παρουσιάσεις” τέτοιων εταιριών. Προσπαθήστε από μόνοι σας να αντιληφθείτε την απάτη. Κάντε όσες περισσότερες ερωτήσεις γίνεται επιμένοντας μέχρι να πάρετε συγκεκριμένη απάντηση. Ρωτήστε για τον τρόπο λειτουργίας του σχήματος, όχι για το πως θα γράψετε περισσότερα μέλη.

 

Κάποιες ερωτήσεις που “δυσκολεύουν” τους “παρουσιαστές” είναι οι εξής:

 

1. Γιατί πρέπει να γραφτώ τώρα;

 

2. Αν αποφασίσω να ξεγραφτώ τι γίνεται; Παίρνω τα χρήματά μου πίσω; Πότε;

 

3. Εσύ πόσα ακριβώς χρήματα έχεις βγάλει; Πόσα από αυτά ξόδεψες για σεμινάρια;

 

4. Έστω ότι βγάζω κι εγώ πολλά χρήματα, πως τα δικαιολογώ στην εφορία όταν τα ξοδέψω;

 

5. Μπορώ να βιντεοσκοπήσω ή να ηχογραφήσω την συζήτησή μας για να την ανεβάσω στο facebook πχ.

 

6. Μπορώ να πάρω τηλέφωνο τώρα 5-6 φίλους μου να παρακολουθήσουμε όλοι μαζί αυτήν την παρουσίαση;

 

Προσοχή, αν τους ζορίσετε αρκετά οι “παρουσιαστές” μπορεί να γίνουν επιθετικοί, ειρωνικοί και να προσπαθήσουν να σας μειώσουν, μην εκπλαγείτε. Στο τέλος μάλλον θα σας ζητήσουν να φύγετε για να μπορέσουν να κάνουν την επόμενη “παρουσίαση” σε κάποιον που θα θέλει να “αλλάξει τη ζωή του“.

 

Καλή δύναμη.

 

Share

Συντονιστικό Κυκλάδων